Velkommen til Sundhedsklubben Kosmovej.

Vi tænker på din sundhed..

Blog

Jeg hedder Joan Mønster Jørgensen. Mine venner kalder mig Fru Kosmo. Jeg er sygeplejerske og en ung dame på 54 år. Mine tanker omkring bloggen er, at den skal fungere som et sted, hvor jeg vil fortælle om lidt af hvert, indenfor livets mange oplevelser og udfordringer. F.eks vil jeg, hver dag finde en positiv/eller sjov ting eller tanke, at dele med jer. Bloggen er også en brevkasse, hvor læserne er hjertelig velkommen til, at stille spørgsmål om alt det, der lige melder sig af udfordringer i hverdagen.
vis:  hele indlæg / kort version

Beregn dit energiforbrug.

Opslået d. 29. august 2016 kl. 3.35 Comments kommentarer (0)

Sådan kan du beregne dit energiforbrug:

Det kan virke uoverkommeligt at gå ned i vægt, men det er rent mentalt.

Hvis du ellers er rask, er det, fysisk set, ganske nemt at tabe sig.

Du ved sikkert selv, at det ”bare” er et spørgsmål om underskud på kaloriebudgettet. Nok det eneste budget hvor mange gerne vil opnå et minus.

2 simple ting kan skabe underskud på kaloriebalancen:

1. Du kan øge din energi-forbrænding ved at bevæge dig mere end du plejer.

2. Du kan nedsætte dit kalorieindtag, enten ved at spise mindre, eller ved at ændre på kosten.

Hvis du vælger at gøre begge dele, vil du naturligvis opnå et hurtigere vægttab, end hvis du kun vælger èn af de 2 simple ting.

At forbrænde 1 gram fedt kræver et energiunderskud på 7,4 kcal.

Hvis du vil tabe 10 kg fedt skal du skabe et underskud på 10.000 g X 7,4 = 74.000 kcal.

 

Hvis dit ønske er at tabe de 10 kg på 10 uger skal du skabe et dagligt energiunderskud på:

74.000/10 = 7.400 kcal pr. uge/7 dage = 1.057 kcal pr. dag.

Du skal også vide hvor mange kalorier du forbrænder i løbet af et døgn, så du kan regne ud, hvor mange kalorier du maksimalt bør indtage, pr. dag, for at opnå din drømmevægt.

WHO har udarbejdet nogle formler, som kan bruges til at udregne et ca. døgn-energiforbrug for både mænd og kvinder med et almindeligt dagligt aktivitetsniveau.

Kvinder: Mænd:

18-30 år: 19,44 X kropsvægt i kg + 636 18-30 år: 19,68 X kropsvægt i kg+ 902 . 31-60 år: 10,80 X kropsvægt i kg + 1104 31-60 år: 15,12 X kropsvægt i kg +1140

Over 60 år: 11,76 X kropsvægt i kg + 859 Over 60 år: 15,36 X kropsvægt i kg + 768

Du bør fordele dit energi-indtag over hele dagen.

Den optimale fordeling er:

25 % af de daglige kalorier bør komme fra morgenmaden

25 % af de daglige kalorier bør komme fra frokosten

20 % af de daglige kalorier bør komme fra aftensmaden

De resterende 30 % af de daglige kalorier bør deles op i 3 små mellemmåltider.

Du kan selv sammensætte din kost og spise hvad du har lyst til, bare du fører kalorieregnskab.

For at beregne, hvor mange kalorier du må indtage i løbet af dagen, kan du bruge WHO´s formel.

Bagefter kan du udregne hvor mange kalorier der bør være i hvert måltid.

Eksempel:

En 40 årig kvinde, der vejer 100 kg og ønsker at tabe 10 kg over de næste 10 uger må maksimalt indtage:

10,80 X 100 + 1104 – 1057 = 1127 kalorier pr. dag hvis hun ikke ændrer motionsvaner.

Hvis du begynder at dyrke mere motion, kan du tillade dig at øge kalorieindtaget.

På siderne: ”Energiforbrug ved 15 minutters aktivitet”, kan du se hvor lidt motion der skal til, for at du kan øge kalorieindtaget.

Træning er godt for krop og sind.

Du kan nå det mål du drømmer om, hvis du tager et skridt ad gangen.

Lad være med at fokusere på hele ugens træning, men nøjes med at have dagens træning i tankerne.

Fokuserer du for bredt kan det ødelægge motivationen fordi det kan virke uoverskueligt.

Vælg den motionsform der passer dig bedst. At gå en tur er bedre end at sidde hjemme på sofaen.

 

Velkommen

Opslået d. 28. august 2016 kl. 13.40 Comments kommentarer (2)
Hej Velkommen til min blog. Jeg er helt ny/grøn i den her verden "Bloggerverdenen" og jeg glæder mig til, at komme godt i gang med, at skrive og med at svare på alle jeres spørgsmål.

Rss_feed